Gode råd: Sådan ændrer du vaner og sparer penge

You are currently viewing Gode råd: Sådan ændrer du vaner og sparer penge

Med disse effektive tricks kan du lære at ændre dårlige vaner til gode vaner, så du kan spare penge og f.eks. få mulighed for at investere et større beløb hver måned. 

Resumé 💡

  • Dårlige vaner risikerer at begrænse vores privatøkonomi. 
  • Det er ikke alle vaner, der er lige lette at ændre. Det tager typisk mindst en måned at ændre en vane.

Sådan får du sunde pengevaner

Vaner fylder meget i de fleste menneskers liv. Vi har det med at leve efter de samme rutiner, og for mange er det svært at erstatte dårlige vaner med gode vaner. Det ser man f.eks. ved, at fitnesscentre typisk oplever vækst i antallet af abonnenter i de første måneder af et nyt år. Nu skal det være, tænker mange. Nu skal jeg i gang med at leve sundt. Men tilsvarende ser man, at mange hurtigt falder fra og vender tilbage til den gamle livsstil. 

Des mere indgroede vaner er, des sværere er de at ændre. Og det kan virke uoverskueligt at skulle begynde på noget nyt, selvom man tydeligt kan se, at det vil være godt for en. Når det kommer til penge, er dårlige vaner ofte grunden til rod i privatøkonomien. Dårlige vaner som rygning, alkohol, take away-mad mv. er ikke alene usundt for kroppen; det tynger også i økonomien, og mange vil vide, at deres dårlige vaner hurtigt løber op i mange tusinde kroner hver måned. Penge, som man i stedet kunne have sparet op og investeret. Der er heldigvis hjælp at hente. For det er langt fra umuligt at ændre en vane. Det kræver i hvert fald to ting. Tid og vedholdenhed. Lad os se nærmere på det. 

Hvor lang tid tager det at ændre en vane?

Der er mange målinger af, hvor lang tid det tager at ændre en vane. Det afhænger naturligvis af den enkelte person, og hvilken vane der er tale om. 

Men et studie har fundet, at det typisk tager mellem 18 og 254 dage at ændre en vane. Uanset hvor lang tid det helt præcist tager i det konkrete tilfælde, kan man under alle omstændigheder som tommelfingerregel tage udgangspunkt i, at det i hvert fald som minimum tager en måned at ændre en vane. Så lige meget hvilken vane du ønsker at ændre, så prøv at holde fast i minimum en måned.  Jo flere uger der går, des mere indarbejdet bliver din nye vane og dermed nemmere at efterleve. 

Hvordan får man gode pengevaner?

Det er forskelligt fra person til person, hvilke laster man har. For at finde ud af hvad der tynger i dit budget, så prøv at gennemgå alle dine udgifter de seneste tre måneder og skab et overblik.

Er det nyt tøj, dyre restaurantbesøg, sodavand, cigaretter, fast food eller noget helt sjette, som tynger i dit budget? Hvis du f.eks. bruger uforholdsmæssigt mange penge på sodavand, så prøv at lade være med at drikke sodavand i en måned. Den mentale øvelse er ikke at sige, at du aldrig skal drikke sodavand igen. Fokusér på en måned.

Når måneden er gået, vil du opleve, at din trang til sodavand er mindsket markant eller endda helt forsvundet. Det skyldes ikke mindst, at du har overkommet dine sukkerabsistenser. Til den tid vil du så have et meget mere normalt forhold til sodavand, og så kan du beslutte, om forsøget skal fortsætte. Hvis du ikke savner sodavand, hvorfor så ikke holde fast og spare de penge og glæde dig over, at du har fjernet en usund vane?

Noget andet er, at aktion skaber motivation. Du skal ikke sidde og vente på, at motivationen indfinder. Den kommer ikke af sig selv. Du skal bare gå i gang. Når du så er nogle uger henne i eksperimentet, så vil du opleve, at du bliver mere og mere motiveret for at holde fast. For aktion skaber motivation. 

Start med at ændre én vane af gangen

Et andet godt råd er, at det godt kan betale sig at fokusere på én vane af gangen. Hvis du prøver at ændre alt for mange vaner på én gang, kan du hurtigt tabe pusten. Så er det bedre at fokusere på én vane og sørge for, at den bliver helt implementeret i din livsstil i løbet af en måned.

Når den nye vane er forankret i dit liv, så kan du begynde at indarbejde andre vaner i de følgende måneder. Tænk på, at det hurtigt løber op, og i løbet af et år kan du indarbejde 12 gode vaner, der både er gode for dig og din økonomi. 

Des flere vaner du kan kontrollere, dels mere selvkontrol opnår du og jo nemmere vil du føle, at det bliver at indarbejde gode vaner i dit liv.

Sidst men ikke mindst kan det være motiverende at erstatte en dårlig vane med en god vane. Hvis du f.eks. gerne vil stoppe med at ryge, kan dit nye “fix” være en løbetur i stedet. Prøv det af og se, hvad der virker for dig.

Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, så prøv en af følgende nye vaner i en måned:

  • Træn derhjemme eller i naturen i stedet for i et finess-center
  • Begræns dit væskeindtag til kun at drikke vand og thé i en måned
  • Køb ikke nyt tøj i en måned. Hvis du akut mangler noget, så køb brugt.
  • Lad være med at spise fast food i en måned. Lav mere mad for venner og familie
  • Opsig alle dine streaming tjenester i en måned og brug i stedet tiden på at tale med venner og familie

Efter en måned har du et bedre indtryk af, om du er glad for de nye vaner i dit liv, og om du ønsker at holde fast i dem eller korrigere dem, så de passer bedst til din livsstil, du ønsker at leve efter.

Hvis du vil vide mere… 📖

Vil du gerne vide mere om, hvordan man kan spare penge på sit madbudget, så har Pengejournalen skrevet en guide med 10 gode råd.

Hvis du gerne vil blive bedre til at undgå impulskøb, så ser Pengejournalen i denne artikel nærmere på fem spørgsmål, man kan stille sig selv, inden man svinger kortet

Konklusion👇

  • Det kræver tid og vedholdenhed at erstatte dårlige vaner med en god vane. Et godt råd er at fokusere på en vane af gangen.
  • Dårlige vaner bidrager ofte til en usund privatøkonomi, og der er ofte mange penge at spare, hvis man har held med at udskifte sine dårlige vaner med gode vaner.